divendres, 13 de gener del 2017

Tavertet, Osona

Vall de Sau - Collsacabra

Serralada Transversal Catalana

Aquesta ruta a Sant Miquel de Sorerols ens portarà a conèixer un indret poc freqüentat de l'altiplà de Tavertet però d'una notable bellesa. El camí ample, i força planer, ressegueix la carena del pla de Trasserra amb extenses vistes a la plana de Vic, el massís del Montseny i Tavertet, per davallar suaument cap a la masia de Sobiranes i els turons del Castell de Sorerols i la bonica ermita romànica de l'antiga parròquia de Sorerols. Caminarem sempre per camins amples o pistes, entre boscos d'alzina esclarissats i amb amples panoràmiques.

Camí a Sant Miquel de Sorerols
Panoràmica cap al nord des del castell de Sorerols.

La ruta es pot fer en un matí o una tarda, sense presses i gaudint de la tranquil·litat i les bones vistes. Es pot fer amb família, ja que es tracta d'una caminada relativament curta, amb poc desnivell i que no té cap dificultat, malgrat l'escassa senyalització de l'itinerari.

Descripció del lloc:

Sant Miquel de Sorerols està situat a l'altiplà de Tavertet, sobre el pantà de Sau, i a tocar de l'Espai d'Interès Natural del Collsacabra (EIN Collsacabra). La parròquia de Sant Miquel de Sorerols, situada entre l'Esquirol i Tavertet, pertany a aquest darrer municipi i a la comarca d'Osona. L'indret es troba dins la unitat morfològica de la Serralada Transversal Catalana, sobre el pantà de Sau i la plana de Vic, a tocar dels cingles de Tavertet i sota el relleu tabular de Cabrera i el pla d'Aiats. Està constituït bàsicament per materials sedimentaris eocènics, principalment margues i gresos que formen petits turons com el del Castell de Sorerols o el de Sant Miquel. Tota la zona està plena de baumes i coves, i de roques de gres amb formes arrodonides que sobresurten entremig d'un paisatge forestal. En aquest indret assolellat hi predomina la vegetació mediterrània dominada pels boscos d'alzina amb un sotabosc de boix, però també hi podem trobar el roure martinenc i algun pi roig.

Camí a Sant Miquel de Sorerols
Panoràmica al sud des del turó del Castell de Sorerols.

Potser també t'interessa:
Espai d'Interès Natural del Collsacabra
Osona

Camí a Sant Miquel de Sorerols
La plana de Vic sota la boira i el turó de Sant Miquel de Sorerols.

Punts forts de la ruta:
• Les vistes panoràmiques del recorregut.
• L'ermita romànica de Sant Miquel de Sorerols.
• El castell feudal de Sorerols.
• El paisatge arbori de marcada influència mediterrània.

ITINERARI SOBRE MAPA
Camí a Sant Miquel de Sorerols
Itinerari sobre mapa de l'ICC

FITXA TÈCNICA
Tipus: ruta lineal
Distància: 7,4 km
Desnivell: +/- 185 m
Dificultat: fàcil, ja que tot i superar lleugerament els 7 km de distància, supera un desnivell inferior als 200 m i en la seva major part transcorre per pista o camí ample on es pot mantenir la regularitat en el ritme. És una ruta lineal, fet que la fa més fàcil, i només cal reconèixer els punts cardinals per orientar-se i seguir les indicacions. Transcorre per terreny obert de mitja muntanya i, a excepció de l'ascens al castell de Sorerols (opcional), no comporta cap dificultat.
Temps aprox. (sense parades): 1h 50min
Altitud màxima: 838 m
Altitud mínima: 749 m
Punt d'inici: pàrquing al costat de la carretera BV-5207, entre el PK 4 i el PK 5, just a mà dreta i davant de la cruïlla del camí a Cantonigròs.
Època: tot l'any (evitant les hores de màxima insolació a l'època de més calor).
Observacions: Normalment l'ermita està tancada, però se'n poden demanar les claus al Mas Sobiranes.
Consulta la meteo !
Recomanacions: Cal portar aigua, ja que no en trobarem en tot el recorregut.
Mapa recomanat:
• Collsacabra - vall de Sau - Escala 1:25.000 Editorial Alpina
Accés al punt d'inici: des de Vic, agafeu la carretera de Roda de Ter, C-153. Passeu Roda de Ter i continueu fins a l'Esquirol. Passeu pel mig del poble i continueu direcció a Tavertet per la BV-5207, aproximadament uns 4 quilòmetres més, fins a una cruïlla on a l'esquerra aniríem a Cantonigròs. Prenem el trencall de la dreta i estacionem just allà en una petita esplanada. (22,2 km i 32min).

TRACK DE LA RUTA

Powered by Wikiloc

Descarrega't el track

PERFIL ALTITUDINAL
Camí a Sant Miquel de Sorerols
Perfil altitudinal de l'itinerari realitzat amb el CompeGps

Descripció de la ruta:

Comencem la ruta al costat de la carretera de Tavertet, en una petita esplanada on hi ha un cartell de la Xarxa de Senders de la Vall de Sau-Collsacabra. Seguim la pista asfaltada direcció S i deixem un ramal que marxa a la dreta per continuar recte amunt. A uns 400 metres del punt d'inici, trobem un rètol desgastat a mà esquerra que encara es pot llegir "Camí de Sobiranes".

Camí a Sorerols.
Pal indicador de l'itinerari.

Seguim ara per aquest corriol, on trobarem unes escadusseres i desgastades marques grogues, i que passa per darrere el mas Trasserra i l'ermita de Santa Cecília, ubicada dins del mas.

Camí a Sant Miquel de Sorerols
Ramat de vaques al mas Trasserra.
Mas Trasserra.

Passem pel costat d'un tancat de vaques i continuem per la carena, direcció sud, cap al pla de Trasserra, el punt més elevat de la ruta, des d'on gaudim ja de bones panoràmiques cap al massís del Montseny.
Pla de Trasserra.
L'alzinar amb boix típic d'aquest indret.

Seguim el camí ample fins que davalla pel costat d'una paret de roca i arriba a un revolt on hi ha una cruïlla de camins, prop del pla del Romaní. Continuem per la pista que segueix en lleugera baixada fins a enllaçar a una pista principal, el camí al mas Sobiranes.

Camí al mas Sobiranes.

Continuem ara per l'ampla pista, amb molt bones panoràmiques sobre la zona de Tavertet, amb el puig de la Força, el Morro de l'Abella, i les espectaculars roques de la Corbera, força a la vora.

Roques de la Corbera.
Camí a Sant Miquel de Sorerols
Vistes al castell i l'ermita de Sorerols.

Continuem caminant direcció sud i després d'un revolt ja apareixen unes plaques solars i el mas Sobiranes.

Mas Sobiranes.

Passem pel costat del mas i continuem per la pista, ara en més mal estat pels turismes, però apta per 4x4. Seguim direcció SE i arribem a una cruïlla de camins al collet de la Creu de Sobiranes. Nosaltres continuem recte, per la pista, amb l'alzinar a banda i banda.

Camí a Sant Miquel de Sorerols
Collet de la Creu de Sobiranes.

Voregem un primer pujol que deixem a la dreta, i després d'una esplanada herbosa, voregem el petit pujol on al capdamunt s'alcen les restes de l'antic Castell de Sorerols.

Vistes del Pedraforca arribant al pujol del Castell de Sorerols.
Camí a Sant Miquel de Sorerols
Pujol del Castell de Sorerols.
Restes del castell de Sorerols.

Seguim per la pista uns metres fins a una altra cruïlla de camins, la Creu del Castell. Continuem recte per la pista, que ara davalla suaument i ja veiem enfront, el pujol arbrat on s'alça l'ermita de Sant Miquel de Sorerols.

Camí a Sant Miquel de Sorerols
Ermita de Sant Miquel de Sorerols.

Ascendim per un corriol al costat d'una petita bassa i arribem a l'ermita de Sant Miquel, al costat de la casa de Sorerols. Normalment l'ermita està tancada, però en dates senyalades, com avui, la porta resta oberta pels qui la vulguin visitar. Si no, també es poden demanar les claus al mas Sobiranes.

Bassa als terraprims als peus del turó de Sorerols.
Camí a Sant Miquel de Sorerols
La porta té antiga ferramenta de tradició romànica.

Visitem l'ermita i els seus voltants, on descansen els avantpassats de la família Sobiranes, i després de gaudir de la tranquil·litat i les espectaculars vistes d'aquest indret, retornem pel mateix camí que hem vingut.

Antiga pica baptismal de pedra i d'època romànica.
Camí a Sant Miquel de Sorerols
Interior de l'església amb una imatge de Sant Miquel tallada per Ramon Verdaguer.

Sant Miquel de Sorerols
     L'antiga parròquia de Sant Miquel de Sorerols, a vegades mal anomenada Serarols, Cerarols o Serrarols, tenia el seu centre en el castell de Sorerols i l'església de Sant Miquel, dins de la propietat del mas Sobiranes. Sant Miquel de Sorerols és un temple d'origen romànic, notablement restaurat, que data del segle XI i va ser consagrat el 1095. L'edifici és un magnífic exemple del romànic llombard osonenc. És un edifici d'una sola planta, amb un absis orientat a llevant, amb la nau coberta amb una volta de canó i la porta d'entrada, orientada a migjorn i un campanar d'espadanya de dos arcs.

Camí a Sant Miquel de Sorerols
Cementiri de la parròquia de Sorerols.
Vistes de les Agudes i el Matagalls.
El Puigllançada i la Tossa d'Alp sobre les boires de la plana de Vic.
Camí a Sant Miquel de Sorerols
Vista de l'absis de l'ermita de Sant Miquel.
Esplanada enfront de Sant Miquel de Sorerols.
El Sot de Balà i el Morro de l'Abella des del turó del Castell.

A la tornada, aprofitem per pujar per un corriol poc definit, al petit pujol del Castell de Sobiranes, des d'on es gaudeixen d'unes panoràmiques immillorables de l'altiplà del Moianès, la plana de Vic, els Rasos de Peguera, la serra d'Ensija, el Pedraforca, el massís del Cadí i Moixeró, el Pirineu, amb el Puigllançada i el Puigmal, la serra de Bellmunt, el Puigsacalm, els altiplans del Collsacabra, els cingles de Tavertet i el massís del Montseny. Una panoràmica de 360° immillorable!

Camí a Sant Miquel de Sorerols
La boira sobre la plana de Vic.
Mirant cap al Berguedà des del cim del Castell de Sorerols.

El Castell de Sorerols
     A vegades també anomenat castell de Sobiranes, ja que es troba dins la propietat d'aquest mas, junt amb l'església de Sant Miquel. Actualment només en resta una part d'un mur arrodonit que es creu que formava part d'una torre de defensa, però el castell de Sorerols, durant l'edat medieval, va ser un indret important. Se'n té constància ja el 1072, quan ja era propietat de la família Sorerols. Se sap que el castell era una petita residència a més de torre de defensa, ja que durant un temps hi residiren els castlans Rovira, originaris de Sant Joan de Fàbregues, prop de Rupit. Després de passar per diverses mans, va acabar essent propietat del baró de Savassona, que també era senyor de Tavertet. Malauradament, avui en dia només en trobem unes poques restes amagades entre l'alzinar al capdamunt d'un puig on es pot accedir després d'una forta pujada entre la vegetació, i des d'on es gaudeixen d'unes àmplies vistes de tot l'entorn: la Plana de Vic, el Montseny, les Guilleries, el Collsacabra, els Pirineus, i fins i tot, en dies com avui, el Pedraforca i la serra del Cadí.

Camí a Sant Miquel de Sorerols
Restes de l'antic castell feudal de Sorerols.

Nota: els castlans, a l'edat mitjana, eren cavallers que governaven un castell i les seves propietats en nom el senyor propietari del castell, sovint de manera temporal i sense cap dret sobre el domini. Extret de: Gran enciclopèdia catalana

Morro de la Tavola i puig Xic, sobre la masia del Crous.
Camí a Sant Miquel de Sorerols
Detall d'una finestra al mas Sobiranes.
Vistes cap a Tavertet des del mirador de Sobiranes.

Ruta realitzada a finals de desembre del 2016.