dimarts, 27 de novembre del 2018

Curs de GPS i mapes digitals

Curs d'orientació amb GPS, mapes digitals, gestió i visualització de dades

Novembre de 2018

Aquest diumenge 25 de novembre hem finalitzat el curs de GPS i mapes digitals que com cada any organitza la Unió Excursionista Vic.

Curs de GPS

El curs constava de tres sessions teòriques a l'aula i dues sessions pràctiques al medi natural. La formació anava dirigida a excursionistes i usuaris del medi natural que ja tenien un coneixement previ del seu GPS, però volien avançar amb el coneixement de les diverses aplicacions digitals que existeixen per millorar les seves experiències a muntanya i per tant, la seva seguretat.

La formació va començar el dimarts 13 de novembre amb una jornada teòrica sobre conceptes bàsics d'orientació i geodèsia, on vam tractar diversos temes un xic espessos però no per això, menys importants, sobre el·lipsoides de referència, datums, coordenades geogràfiques, UTM, nords, brúixola, rumbs, altituds, mapes de paper, com interpretar coordenades i el funcionament general del sistema GPS.

Curs de GPS i mapes digitals
Conceptes de geodèsia: el Geoide i l'El·lipsoide

Constel·lació de satèl·lits

Després vam continuar amb una segona part més amena centrada ja sobre els aparells GPS i els Smartphones, les seves possibilitats i limitacions, com configurar-los i alguns dels principals programes de gestió i servidors de dades.

Curs de GPS i mapes digitals
Land: programa de gestió de TwoNav

La segona jornada teòrica es va celebrar el dissabte 17 on vam tractar ja temes més concrets sobre el GPS i els programes de gestió. Ens vam centrar més amb el Land de TwoNav per ser el que més coneixem i utilitzem habitualment.
Vam aprendre com connectar el nostre aparell GPS al PC, transferir-hi dades, les principals eines que ens ofereix aquest programa de gestió i com configurar-lo.

Servidors d'informació geogràfica

Vam estar treballant amb waypoints i tracks, i vam aprendre a verificar la fiabilitat d'un track que ens descarreguem d'un servidor de dades com el conegut Wikiloc.

Wikiloc

També vam aprendre com filtrar els nostres tracks, afegir-hi waypoints o editar els que ja hi tenim. Per altra banda, vam veure com utilitzar el potent Google Earth i vam començar amb la calibració de mapes digitals.

Google Earth

El diumenge 18 estava prevista una jornada pràctica al Montseny, però la vam ajornar a causa de les males condicions meteorològiques.

Georeferenciació d'imatges digitals amb Land

En comptes d'això, vam fer classe a l'aula, on vam tractar tot el tema de mapes digitals i la seva calibració, és a dir, la georeferenciació d'imatges digitals.

El dissabte 24 va ser una jornada llarga però molt profitosa. Al matí vam fer la primera jornada pràctica al pla de la Calma, al Montseny.

Introduint waypoints al GPS
Vam començar configurant els nostres aparells GPS i vam extreure les coordenades d'un mapa de paper per tal d'introduir-les en els nostres receptors.

Buscant el millor camí amb el mapa i el GPS

Tot seguit, ens vam dividir en dos grups i vam intentar localitzar els waypoints que havíem introduït amb l'ajuda d'un mapa de paper per trobar el millor camí a seguir.

Buscant el collet de Puigventós

Buscant el waypoint "collet de Puigventós"

Després de trobar els waypoints, ens vam reunir en un punt intermedi i vam canviar-nos els aparells GPS per tal de fer un "trackback", és a dir: seguir el camí fet pels nostres companys utilitzant el track que ells havien gravat.

Curs de GPS i mapes digitals
Pràctiques de navegació amb GPS amb els alumnes al pla de la Calma

Un cop finalitzada l'activitat, vam fer una parada per menjar l'entrepà i vam tornar cap a Vic on ens esperava la tercera sessió teòrica.

Go to, trackbacks, waypoints...

Un cop a l'aula, vam reprendre el tema de calibració de mapes digitals, solucionant dubtes i problemes que havien aparegut durant la setmana fent els deures calibració. A continuació, vam preparar-nos la sortida de l'endemà.

Comprovant el track amb el Google Earth

Vam buscar informació sobre el lloc on volíem anar i "estranyament" no en vam trobar enlloc. Només en sabíem la seva posició i altitud. Per tant, vam buscar un mapa digital detallat de la zona amb el Land, i vam dibuixar-nos el track. Vam comprovar amb el Google Earth el tipus de terreny per on passava el track que havíem creat i ens va semblar que era factible, així que el vam carregar als nostres GPS per anar a fer la ruta l'endemà.
Preparats per l'aventura!

El diumenge 25, l'últim dia del curs, vam anar a fer la ruta que nosaltres mateixos ens havíem creat i a descobrir què hi havia en aquell cim on semblava que a ningú li havia interessat pujar.

Curs de GPS i mapes digitals
L'objectiu: omplir el cistell i trobar el Puigsesllunes
Ens vam dirigir cap a Bojons i vam localitzar el punt de sortida ja amb un waypoint que ens havíem marcat prèviament. Preparats per l'aventura, vam engegar els nostres GPS, vam realitzar el protocol de sortida, i vam començar a seguir el track que ens havíem fet. Primer per camí i després bosc a través, vam atènyer el nostre cim!

Buscant el Puigsesllunes

Curs de GPS i mapes digitals
Comparant l'usabilitat i fiabilitat de diferents aparells GPS

De baixada amb el cistell ple i la feina feta

Malgrat que no vam gaudir de bones vistes, sí que vam omplir els cistells i vam poder comprovar que realment, la nostra planificació de la ruta havia funcionat. Vam retornar al cotxe contents i satisfets: pels bolets, però també per haver après a treure-li tot el suc al nostre GPS.

Curs de GPS i mapes digitals
L'objectiu: omplir el cistell i trobar el cim!
Objectiu assolit amb l'ajuda del GPS

Gràcies als organitzadors, a la direcció de l'Escola de Muntanya de la UEV, i molt especialment al director del curs i als alumnes per la vostra paciència.
Curs de GPS i mapes digitals
Pràctiques del curs de GPS i mapes digitals al pla de la Calma

La formació és seguretat!

Consulteu els pròxims cursos de l'Escola de Muntanya de la Unió Excursionista de Vic  i els cursos de Muntanya i Natura!