divendres, 22 de febrer del 2019

Ruta de la riera de les Lloses

Ruta circular de la riera de les Lloses des de Ripoll

Ripoll - Les Lloses, Ripollès

Prepirineu oriental

La ruta de la riera de les Lloses és un itinerari lineal que nosaltres hem fet circular. L'itinerai que ressenyem, ressegueix la riera de les Lloses des de Ripoll fins a l'hostal del Cremat. La tornada és pel sender de gran recorregut GR 1 que passa per Sant Esteve de Vallespirans i la riera de Vilardell. El punt d'inici és Can Villaura, a l'entrada de Ripoll.

Aquesta ruta de senderisme ens permetrà conèixer l'entorn d'un dels afluents del Ter, la riera de les Lloses, que creuarem diverses vegades, i els boscos de les Lloses.

Masia del Puig dels Brucs

La riera de les Lloses és un afluent del Ter. La riera neix a la Collada del Forn, al municipi de més extensió del Ripollès, a les Lloses, i desemboca a Can Villaura, a Ripoll. El principal afluent de la riera de les Lloses és la riera de Vilardell. És una riera típica de muntanya mediterrània calcària que transcorre sobre materials eocènics amb un bosc de ribera format principalment per sargars.

Faldars aterrassats a Vallespirans

Sant Esteve de Vallespirans és una petita església que s'alça dalt d'un turó, envoltat de boscos, dins del terme de les Lloses. És una església romànica que data del segle XII, però ha estat molt modificada. L'antiga parròquia de Sant Esteve de Vallespirans arribà a tenir dinou famílies a mitjans del segle XIX, però actualment només en té tres. Hi destaquen els masos de Vallespirans, Maidéu, Sabaters i la masia de Vilardell.

Masia de Vallespirans

Punts forts de la ruta:

• La riera de les Lloses
  • L'ermita encimbellada de Sant Esteve de Vallespirans
  • Els masos i el paisatge
  • La calma i tranquil·litat

Tipus: ruta circular
Distància: 18 km
Desnivell: +/- 415 m
Dificultat: moderada, per la distància i el desnivell a superar. Itinerari per senders senyalitzats i/o pistes on la dificultat radica en les nombroses vegades que s'ha de creuar la riera a gual (fet que hem de tenir molt en compte en cas d'èpoques de pluges continuades). La major part del recorregut està senyalitzat amb franges grogues d'Itinerànnia i blanques i vermelles del GR 1.
Temps aprox. (sense parades): 4:40 h
Altitud màxima: 984 m
Altitud mínima: 640 m
Punt d'inici: Can Villaura, Ripoll.
Època: tot l'any (evitant els dies de més calor).
Observacions:
  • Compte amb èpoques de pluges fortes i/o continuades. Pot ser que el cabal de la riera augmenti i no puguem realitzar la ruta.
  • El dia d'avui, la ruta de la riera de les Lloses, al ser molt nova, encara no surt al mapa de l'Ed. Alpina.
  • No hi ha fonts.
Recomanacions:
  • Respectem l'entorn i les espècies que viuen. No deixem deixalles ni rastre de la nostra presència. I sis plau, allunyem-nos dels cursos d'aigua (estanys, rieres, fonts, etc.) per anar a cal senyor Roca!
Més info sobre La ruta de la riera de les Lloses
Consulta la meteo a Ripoll
Mapa recomanat:
  • Taga 1:25.000. Editorial Alpina.
Accés al punt d'inici: des de Vic, agafem la C-17 en direcció a Ripoll. Just abans d'arribar a Ripoll, trobem el trencall de les Lloses a mà esquerra. Prenem aquest trencall i aparquem a l'aparcament del restaurant Can Villaura, just al costat de la cruïlla. A 28 min i 35,8 km des de Vic.

TRACK DE LA RUTA

Powered by Wikiloc

PERFIL ALTITUDINAL

Ruta de la riera de les Lloses
Perfil altitudinal de la ruta

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA

Comencem la ruta de la riera de les Lloses just a l'aiguabarreig de la riera de les Lloses amb el Ter, on hi ha un indicador d'Itinerànnia i un plafó informatiu.

Inici de la Ruta de la riera de les Lloses

El sender comença resseguint la riera de les Lloses pel seu costat esquerre (el dret en el sentit de la marxa). Caminem per un bosc de ribera força alterat, amb plataners i un sotabosc de boixos. De seguida es fa evident la presència de l'eruga del boix, la plaga defoliadora del boix que, si res no la para, acabarà amb aquesta espècie tan present els boscos del Ripollès i comarques veïnes.

El boix (Buxus sempervirens) afectat per la papallona del boix

El camí segueix paral·lel a la riera i a la carretera que va de Ripoll a les Lloses.
Passem per sota de la casa de Les Terrades i per les restes d'unes naus industrials, fins a trobar-nos el pont de la carretera. En aquest punt és on enllacem amb el camí de tornada. Ara, traspassem la riera a gual i continuem fent camí pel marge dret (esquerra en el sentit de la marxa).
A continuació, passem per sota el pont de la C-26 i caminem arran d'aigua. Més enllà, creuem un parell de vegades la riera a gual i enllacem amb una pista forestal a la plana de Mas Rampí.
Seguim la pista a la dreta i travessem de nou la riera, aquest cop per una palanca. Just creuar-la, deixem la pista que puja cap al Casot del Puig i seguim el sender que marxa a l'esquerra.

Ruta de la riera de les Lloses
Senyalització de la ruta de la riera de les Lloses

Més endavant, ens toca creuar a gual la riera de Vilardell, just on aboca les seves aigües a la riera de les Lloses. Avancem per un senderó arran d'aigua que voreja els quintans del Casol de les Arenyes, que ens queden a mà dreta, sobre nostre.
Malauradament, en aquest tram es fa palès les males pràctiques que durant molts anys han tingut els habitants de les nostres contrades d'utilitzar el riu per llençar-hi tota mena de deixalles.

Ruta de la riera de les Lloses
Abocaments de deixalles a la riera de les Lloses

Més endavant, tornem a franquejar la C-26 per sota un pont altiu, i tot seguit, travessem la riera per un tram enllosat.

Pont sota la C-26

Resseguim el meandre de les Arenyes, per una zona enclotada i força humida, i passem una bonica raconada on la riera ha excavat una petita gorga d'aigües transparents sota una formació guixosa.

Ruta de la riera de les Lloses
Raconades de la riera de les Lloses

El sender continua resseguint les obagues de la Tolosa fins a trobar una pilona i enllaçar amb el camí de la Tolosa.

Murs de pedra seca encatifats de molses

Deixem de banda la pista forestal i continuem per un corriol resseguint el curs d'aigua. Avancem aigües amunt, creuant la riera unes quantes vegades més, fins a atènyer un bonic salt d'aigua en forma de capa on aquesta s'entolla i alenteix el seu curs.

Ruta de la riera de les Lloses
Salt d'aigua a la riera de les Lloses
Deixem el gorg i tornem al camí per pujar una petita graonada que ens condueix als quintans de Barborers.

Prats de dall als quintans de Barborers

Voregem uns prats de dall i, a l'altra banda del curs d'aigua, veiem el molí d'en Coll, on captem l'atenció d'un burro que hi pastura.

El molí del Coll

El burro del molí del Coll

Continuem pel corriol arran d'aigua, més endavant tornem a travessar la riera a gual, passem les restes d'una antiga resclosa, i atenyem una pista.

Camí ral al Molí del Coll

Prenem la pista a l'esquerra i creuem la riera per una palanca. Som a les planes de la Vídues i tot seguit arribem a la Ca la Vídues. Voregem la casa per sota, passem el torrent dels Barborers, avui amb el llit ben sec, i atenyem la Talaia.

Senyalització d'Itinerànnia i de la ruta de la riera de les Lloses

A partir d'aquí, deixem el fons de vall i pugem per uns serrats margosos i, tot seguit, ens endinsem a la pineda de pi roig de les obagues del Roquer. Poc més amunt, enllacem amb una pista i continuem pujant fins a un coll. Just davant s'alça la majestuosa penya del Roquer o roca de Barborers.

Ruta de la riera de les Lloses
Bolets de soca dels boscos de les Lloses

Davallem cap a la masia del Roquer i en el següent entroncament, deixem la pista principal i continuem per una pista forestal a l'esquerra que més avall es converteix en camí. Seguim baixant fins a atènyer la carretera que va a Sant Sadurní de Sovelles, a l'enllaç amb el sender de gran recorregut GR 1, que va de Ripoll a Alpens.

Mas El Roquer

Arribats en aquest punt, abandonem la ruta de la riera de les Lloses. A partir d'ara, seguirem les marques blanques i vermelles del GR 1.

Enllaç amb el GR 1 al Molinot

Davallem per creuar la riera a l'altura de la casa del Molinot, i remuntem per enllaçar amb la carretera de les Lloses, just a l'hostal del Cremat.

L'hostal del Cremat

Caminem un centenar de metres pel voral de la carretera en direcció a Ripoll i, just després de franquejar el pont del Cremat, prenem una pista a mà esquerra. Pugem fins al Casal, on abandonem la pista i continuem per un corriol senyalitzat amb les marques de GR que s'endinsa a la pineda amb boix.

El Boçacs i la penya del Roquer

El camí voreja enlairat sobre la carretera de les Lloses el solell del Casal fins a la casa de Boçacs. A continuació davallem fins a trobar una pista asfaltada. Seguim la pista amunt poc més de mig quilòmetre i, en un revolt marcat, la deixem i continuem per un corriol enmig del bosc.

La Primula acaulis, una espècie típica del veïnat de Vallespirans

Ens endinsem en una bonica clotada vertebrada pel torrent de la Font del Perer.

Ruta de la riera de les Lloses
L'orella de Judes, un bolet curiós

Remuntem seguint el sender de gran recorregut fins a atènyer unes feixes i el camí a mas Maidéu.

Pastures al mas Maidéu

Continuem per un camí de carro entre pastures, passem sota la masia abandonada del Coll i arribem una cruïlla.

La masia del Coll

En aquest coll, deixem el GR per pujar fins a l'ermita de Sant Esteve de Vallespirans, que queda enlairada dalt d'un turó emboscat.

Senyalització del GR 1 al Coll

Primer pugem per una pista de desemboscar, i després per un corriol, i atenyem la bonica ermita de Sant Esteve de Vallespirans.

Ruta de la riera de les Lloses
Placa a l'entrada del cementiri de Vallespirans

L'ermita, tot i que molt reformada, conserva el seu encant, i bé val la pena aquesta petita marrada per fer-hi una visita. Fa estona que les nuvolades han anat creixent, i comença a caure neu rodona. El vent fi i fred ens fa desistir de fer una parada massa llarga, així que baixem de nou cap al coll i continuem pel GR 1 en direcció a Ripoll.

Sant Esteve de Vallespirans

Baixem per una clotada i enllacem amb una pista ampla. Seguim la pista que passa entre pastures i conreus, alhora que admirem les serres forestades que s'alcen cap a llevant.
Arribem al mas Vallespirans i baixem enmig de la pineda de pi roig.
Just sota el mas, encara queden algunes feixes desforestades que formen un bonic paisatge de terrasses. M'imagino que fa un centenar d'anys, tota la muntanya del Catllar, devia ser així, sense gairebé cap arbre i aterrassada de dalt a baix.

Ruta de la riera de les Lloses
Gorgs a la riera de Vilardell

La pista ens condueix fins a la riera de Vilardell passant per la casa de Carnalets i les restes del molí de Vilardell. Just després de les restes del Molí, trobem el gorg del Molí.

La riera de Vilardell és una bonica raconada catalogada en el pla d'espais d'interès natural i paisatgístic de les comarques gironines. Durant anys, l'aigua ha anat esculpint sobre els materials eocènics un seguit de salts i gorgs de notable bellesa. Malauradament, és una zona molt freqüentada a l'estiu per banyistes, fet que ha contribuït a l'acumulació de deixalles i la degradació de l'espai. A causa de l'incivisme d'algunes persones, l'ajuntament de Ripoll ha decidit regular la circulació durant els mesos de més freqüentació.

Creuem la riera per un gual i continuem per la pista de terra fins al mas el Mir, ara dedicat al turisme rural. Seguim per la carretera, passem pel mas del Puig dels Brucs, i baixem cap al barri del Remei.

Mas el Mir

Passem pel mig de la zona urbanitzada i, just en una desviació, quan el vial principal fa un marcat gir a la dreta i baixa, abandonem el GR 1 i seguim a la dreta avall. Baixem cap al fons de vall i atenyem la carretera de les Lloses.

Enllaç amb la carretera de les Lloses

Travessem la carretera i enllacem amb el camí d'anada. Desfem aquest tram de la ruta de la riera de les Lloses fins a les restes de l'església del Remei de Baix i Can Villaura.

Ruta realitzada a principi de febrer de 2019.