dissabte, 23 de juny del 2018

Savassona des de Tavèrnoles

Tavèrnoles, Plana de Vic, Osona

Espai Natural Guilleries-Savassona

Aquesta ruta ens conduirà a Sant Feliuet de Savassona des de Tavèrnoles passant per la bauma de la Baronessa i el castell de Savassona.
     Tavèrnoles és un bonic poble de la plana de Vic al seu límit amb les Guilleries, a la comarca d'Osona. L'itinerari transcorre dins l'Espai Natural Guilleries-Savassona, format pels Espais d'Interès Natural Guilleries i Savassona i gestionat per la Diputació de Barcelona.

Sant Feliuet de Savassona

Aquest itinerari ens permetrà descobrir Savassona i els seus principals atractius com el castell de Savassona, la bauma de la Baronessa, l'ermita de Sant Feliuet i els blocs de gres de Savassona com el Dau i la pedra del Sacrifici, actualment convertits en una important zona d'escalada.

La bauma de la Baronessa

Sant Feliuet de Savassona és una petita ermita d'origen romànic encimbellada sobre una gran roca que s'alça 660m. sobre el nivell del mar i envoltada per les restes del poblat ibèric i el jaciment neolític de Savassona. La zona es troba al límit de la plana de Vic amb les Guilleries, a la comarca d'Osona, i forma part de l'Espai Natural Protegit de Savassona.

L'Espai Natural de les Guilleries - Savassona es caracteritza per un paisatge principalment forestal dominat per boscos de caràcter mediterrani i centreeuropeu, sobretot rouredes i alzinars, i esquitxat de blocs i cingleres de gres. La zona conté un important patrimoni historicoarquitectònic a causa de la continuada presència humana des de la prehistòria.

Caminant pel pla de Savassona

Tipus: ruta circular

Distància: 5,4 km
Desnivell: +/- 215 m
Dificultat: fàcil, per la distància i el desnivell a superar, però hem de tenir en compte que el tram del mirador de Tavèrnoles al pla de Savassona no està senyalitzat. La dificultat de la ruta rau en trobar el camí que va de Tavèrnoles al castell de Savassona. La tornada està senyalitzada.
Temps aprox. (sense parades): 2:40 h
Altitud màxima: 661 m
Altitud mínima: 505 m
Punt d'inici: piscines del Roquet, a Tavèrnoles
Època: tot l'any (evitant les hores de més calor).
Observacions:
  • En cas de pluja, podem aixoplugar-nos a la bauma de la Baronessa.
Recomanacions:
  • Cal portar suficient aigua per tot el camí, no hi ha fonts.
  • Respectem l'entorn i les espècies que viuen. No deixem deixalles ni rastre de la nostra presència. I sis plau, allunyem-nos dels cursos d'aigua (estanys, rieres, fonts, etc.) per anar a cal senyor Roca!
Més info sobre l'Espai Natural Guilleries - Savassona

Consulta la meteo a Tavèrnoles

Mapa recomanat:

• Collsacabra - Vall de Sau. Escala 1:25.000 Editorial Alpina 2015-2016
Accés al punt d'inici: des de Vic, prenem la C-153 en direcció a Roda de Ter, i poc després de passar el polígon industrial Malloles, prenem la carretera BV-5213 en direcció al Parador de Sau. Seguim aquesta carretera uns 8 km fins a Tavèrnoles. Just al trencall de Tavèrnoles girem a l'esquerra cap a les piscines del Roquet. Fem uns 300m i girem a l'esquerra pel costat d'un parc infantil. Al final del carrer i davant del restaurant podem aparcar. A 15 min i 10,3 km des de Vic.

TRACK DE LA RUTA

Powered by Wikiloc

PERFIL ALTITUDINAL

Perfil altitudinal de l'itinerari

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA

Avui anem d'excursió amb família a Sant Feliuet de Savassona des de Tavèrnoles. Comencem la ruta al davant de les piscines de Tavèrnoles, més conegudes pel Roquet. Tot i que podríem començar al poble de Tavèrnoles, a la tornada ens anirà més bé acabar aquí.

Tothom és puntual, tot i que no és gens fàcil amb tanta canalla, i ja se sap, sempre a última hora n'hi ha algun que ha de córrer cap al WC!
Un cop hem agafat les motxilles, els entrepans, l'aigua i ens hem posat gorres i protector solar, comencem a l'excursió.

Sortint de Tavèrnoles

Sortim de davant del restaurant i anem cap a Tavèrnoles. Travessem la carretera i continuem pel carrer de l'Església. Tot just passat el cementiri, deixem el carrer i prenem una pista a l'esquerra. Pugem uns 50 metres i trobem el sender cap al mirador de Tavèrnoles.

Camí al mirador de Tavèrnoles

Comencem a enfilar-nos pel corriol enmig d'una ombrívola roureda amb boix. Després d'unes quantes ziga-zagues arribem al mirador de Tavèrnoles, des d'on es gaudeix d'una bona panoràmica de la plana de Vic i del sector del Roquet de Tavèrnoles.

Deixem el mirador i continuem pel corriol amunt per una zona més planera. Pel camí, tots, grans i petits, no ens podem estar de menjar maduixes de bosc. Alguns és la primera vegada que les tasten!
Entre estepes i bardisses anem pujant per un camí força tapat per l'herbei i les romegueres que les abundants pluges d'aquesta primavera s'han encarregat que creixin ufanoses.

Ruta megalítica de Savassona
Pujant cap al pla del Castell

Hem d'estar atents a no equivocar-nos de camí, ja que aquest tram no està senyalitzat. Arribant al pla del Castell, una zona amb bosc esclarissat i on el camí és més planer, trobem una primera bifurcació i una fita. Prenem el corriol de l'esquerra. Al cap de poc, trobem una altra bifurcació, també amb una fita, i de nou prenem el corriol de l'esquerra.
Baixem per un corriol estret per un vessant força ombrívol i humit, anant en compte de no patinar i caure de cul! De sobte, després d'un tram força planer, entre el fullatge apareix l'espectacular bauma de la Baronessa.

La bauma de la Baronessa

La balma de la Baronessa, o bauma de la Baronessa, com ni diem a la Plana, és una enorme balma excavada en les margues i amb un sostre de blocs de gres. Durant les excavacions arqueològiques realitzades el 1950 per la Unió Excursionista de Vic si van trobar objectes del calcolític al bronze antic. Més tard, alguns escaladors de la comarca van obrir-hi alguna via, de la qual encara en resta algun clau.

Aprofitem i fem una parada per gaudir de l'indret i, mentre uns es fixen amb l'equipament vetust d'antigues vies d'escalada, la mainada es fica per forats i xemeneies a veure què hi ha! Descobrim una font sota la bauma, però l'accés al seu interior està barrat per una reixa de ferro. Pel que sembla, serveix per abastir d'aigua alguna masia propera.
Després d'inspeccionar tot l'entorn i satisfer l'enorme curiositat de la mainada, continuem camí cap al castell.

La font de la Baronessa

Passem un parell de petites baumes i, en un tres i no res, arribem al castell de Savassona.

Camí al castell de Savassona

Just en topar amb la paret del vell edifici, la resseguim cap a la dreta per un camí que ens condueix a una pista, just a l'entrada del castell.

El castell de Savassona

El castell de Savassona és un castell medieval situat al terme municipal de Tavèrnoles, a mig camí de Savassona. Està documentat des de l'any 890, quan era propietat dels vescomtes d'Osona i regit pels cavallers dels Savassona, que més tard esdevingueren els senyors de la baronia de Savassona. Se'n conserven restes dels murs de defensa, merlets, una torre circular exterior i una torre triangular interior. Actualment encara està habitat.

Entrada al castell de Savassona

Seguim la pista a la dreta que passa pel costat d'una bassa i baixa cap a l'ermita de Sant Pere de Savassona, on un cartell ens indica que és propietat privada. Continuem avall pel vial fins a atènyer la carretera de Tavèrnoles al Parador de Sau.

Bassa del castell de Savassona

Camí a Sant Pere de Savassona

Sant Pere de Savassona és una església d'origen romànic situada a tocar del castell de Savassona. Fou edificada el segle XI per ordre dels vescomtes d'Osona, que també varen construir Casserres, Sant Feliuet de Savassona i Sant Esteve de Tavèrnoles.

Sant Pere de Savassona

Travessem la carretera amb precaució i, un cop a l'altre costat, prenem un corriol entre camps i bosquines que ens condueix al pla de Savassona, just al costat del gran bloc de gres anomenat el Dau.

Al pla de Sant Feliuet de Savassona hi ha un reguitzell de blocs de gres aïllats que procedeixen de despreniments del turó de Sant Feliuet. Els més coneguts són la pedra del Sacrifici, la pedra del Dau, la pedra de les Bruixes... Al voltant d'aquests blocs s'han efectuat diverses excavacions arqueològiques i s'han trobat nombrosos materials arqueològics que daten del neolític,de l'Edat del Ferro, del període ibèric i de l'Edat Medieval. S'han trobat restes de ceràmica, carbó, sílex i esquelets humans. Alguns dels blocs també presenten gravats.

Camí al pla de Savassona

Ui, pels pèls, però encara som a temps de fer un tastet de xocolata desfeta! Avui es feia l'aplec de Savassona, però sembla que hem arribat a misses dites i no és pas que no hàgim començat d'hora, però anem a pas de tortuga i distraient-nos amb les maduixes, les papallones i mil i una coses, encara gràcies que arribem a temps per tastar la xocolata!

Sant Feliuet de Savassona

Sant Feliuet de Savassona és una església que es troba encimbellada dalt del turó de Sant Feliu des d'on es gaudeix d'una bonica panoràmica. La petita esglesiola que data de l'any 1030, va ser restaurada per la Unió Excursionista de Vic l'any 1960 i cada segon diumenge de juny s'hi celebra l'aplec de Savassona, organitzat pels voluntaris del centre excursionista.

Després d'agafar forces amb la boníssima xocolata desfeta que han preparat els voluntaris de la Unió Excursionista de Vic, enfilem cap a Sant Feliuet.

Camí a Sant Feliuet

El camí surt de darrere del Dau i s'enfila pel vessant de migjorn tot fent ziga-zagues. Més amunt, tomba cap al vessant de tramuntana per un camí empedrat i una escalinata sota una paret de gres per atènyer, sense cap dificultat, al cim de Sant Feliuet de Savassona.

Pujant cap a Sant Feliuet de Savassona

El turó de Sant Feliuet de Savassona està format per gresos de la Formació Folgueroles, un tipus de gres d'origen marí que aflora al voltant de Folgueroles, de color groc-blavós i molt apreciat com a pedra noble de construcció.

Un cop a dalt, visitem les tombes antropomòrfiques excavades a la roca i l'ermita de Sant Feliuet.

Pas a pas pugem cap a Sant Feliuet de Savassona

Alguns, no es poden estar de fer repicar "La Baronessa", la campana de Sant Feliuet! Però malauradament, l'exclusivitat és efímera i entre plors han de deixar la corda i aprendre a compartir.

Arribant a Sant Feliuet de Savassona

Després de fer petar la xerrada i gaudir de les vistes des del cim, decidim baixar a dinar a l'esplanada de Savassona, ja que a dalt, amb tanta canalla i el precipici a banda i banda, no estarem tranquils.

El castell de Savassona des del pla de Savassona

Després de dinar a l'ombra, alguns aprofiten per fer migdiada i agafar forces per la tornada, mentre d'altres, més aventureres, s'enfilen a alguns dels blocs. Finalment, ben dinats però amb molta mandra, decidim aixecar el campament i emprendre la tornada.

Joves escaladores

Marxem per on hem vingut, però abans d'arribar al petit aparcament del costat de la carretera, prenem el camí ral a la dreta. Passem entre camps i tot seguit entrem de nou al bosc on trobem un pal indicador que ens assenyala el camí que hem de seguir cap a Tavèrnoles. Seguim les indicacions del GR 151 i el PR C-40 cap a Tavèrnoles.

Tornem cap a Tavèrnoles

Baixem per un camí aixaragallat fins a enllaçar amb una pista. Girem a l'esquerra i continuem per la pista seguint les indicacions del GR i el PR cap a Tavèrnoles. Trobem una cruïlla, on deixem el GR 210 que se'n va cap a Roda de Ter, i continuem recte pel PR-C 40 cap a Tavèrnoles.

Cruïlla, seguim el PR-C 40

Poc més enllà, topem amb una porta de fusta que ens barra el pas. És l'entrada al mas de Bonarigues.

Entrada al mas Bonarigues

Obrim i tanquem la porta darrera nostra per evitar que s'escapi el ramat d'ovelles. Travessem el mas i tot seguit trobem una altra porta que tornem a tancar tot just havent passat tots.

L'eruga defoliadora del boix (Cydalima perspectalis)

L'eruga del boix (Cydalima perspectalis) és una espècie exòtica invasora que va ser detectada l'any 2014 a la Garrotxa. Aquesta plaga està afectant notablement els boixos de l'espai natural de les Guilleries-Savassona, a Osona. Aquesta eruga s'alimenta exclusivament de les fulles de boix (Buxus sempervirens) deixant-los totalment defoliats i secs. Algunes boixedes es recuperen, però d'altres no. En alguns llocs s'està actuant amb un tractament biològic que consisteix en l'aplicació d'un bacteri que afecte el sistema digestiu de l'eruga. S'ha d'anar molt amb compte amb qualsevol tractament d'aquest tipus, ja que malauradament, també afecte a altres espècies animals i pot alterar notablement la cadena tròfica.

Ara només ens queda un curt passeig planer, a l'ombra de la roureda, que en pocs minuts ens porta a les piscines de Tavèrnoles. Cansats (algunes més que altres perquè han hagut de carregar amb el petit homenot un bon tros), però satisfets, acabem l'excursió d'avui, per molts la primera excursió a Savassona.

Ruta realitzada a mitjans de juny de 2018.

1. Una ruta molt atractiva que segur que provarem per la bellesa de l'entorn, la proximitat i la disponibilitat del temps que tenim, moltes gràcies!

2. Feta! Com que la primavera ha esclatat més tard vam poder veure multitud de papallones i fins i tot va caure alguna maduixeta de bosc.
    Ideal per a fer amb nens. I amb força obra, que és molt important.
    Aniré seguint aquest blog perquè les ressenyes són hiper completes.
    Felicitats i a seguir com ara!!!

3. Gràcies pels comentaris nois, pròximament espero publicar noves propostes!